BLOG: Listy z Ugandy

Uganda: List 12. – cestovatelsky – ze dne 5.6.2007

uganda

Mt. Elgon

Hned dalsi rano po navratu z Murchinson Falls jsme ve skoro nezmenene sestave (pouze Eva zustala v Kampale) vyrazili na hory – dobyt vrchol pohori Mt. Elgon, ktere lezi na vychode Ugandy, pri hranicich s Kenou. Na Elgon jsem se obzvlast tesil, nebot hory mne jiz hodne chybeli a na poradnem vandru po horach jsem nebyl vice nez rok. Ke vsemu moznost, dostat se do 4.000 metru me od zacatku hodne lakala.

vrcholovka.JPGvodopad.JPGvecer.JPGrovnik.JPGpleso.JPGkytky.JPGja-vrchol.JPGhotsprings.JPGgrandcanyon.JPGelgon.JPGcrane.JPGbunyony2.JPG

Vyrazili jsme v pondeli 30.4. rano z Kampaly a autobusem se dostali do Jinji, odkud pak taxikem (matatu) do Mbale. Tam jsme zasli do kancelare UWA (Ugandan Wildlife Authority), kde jsme zaplatili povinne poplatky za vstup do parku a domluvili si pruvodce (ten je povinny a ”je v cene”). Odtud jsme prejeli do Budadiri, vesnicky odkud se vychazi nahoru a tam se ubytovali v prijemnem guest house u Rose (Rose’s Last Chance :). Cekalo nas ovsem jeste jednani s nosici. Naplanovali jsme si celkem narocny 4-denni trek a vedeli jsme, ze zejmena prvni den cesty (z 1.200m do 3.500m) nas bude stat hodne sil, tak jsme si chteli vzit nosice (Lucka, s ortezou, si vzala nosice radeji na cely trek). Ovsem po ”slozitych” jednanich jsme se dohodli, ze nam batohy vezmou jen do prvniho kempu (v 2.800m) a zbytek, ze si poneseme sami (jinak bychom jim museli zaplatit i za dasli den – a to jsme nechteli :).

Skoro celou cestu tam nam proprselo, a tak jsme byli mile prekvapeni, ze kdyz jsme dalsi den vyrazili, tak svitilo slunko – a hezke pocasi nam vydrzelo po cele 4 dny, coz bylo v obdobi destu velke stesti. Cekalo nas stoupani nejprve asi 7 km vesnici, pak usek skoro kolme scaly (misty i zebriky a retezy) a pak dlouha cesta pralesem (ktery byl vetsinu casu v mlze – mracich, takze to misty pekne klouzalo). Po ceste lesem jsme videli i par opic (baboonu a columbus mokeys), usek s bambusy a hlavne nase spocene a vycerpane obliceje. S pribyvajici vyskou ubyvalo vzduchu, pribyvalo prestavek a ubyvalo stromu. Ke konci odpoledne ve vysce asi 3.200 jiz les uplne zmizel a my se ocitli na upati krateru – Mt. Elgon je pohori sopecneho puvodu. Priroda tam byla uplne jina nez kdekoliv jinde predtim. Vyssi trava, nekde kvetouci kytky a hlavne zajimave stromy (neco mezi kaktusy a palmami – aspon mne to tak pripadalo), vse obklopeno skalnatymi hrebeny hor. Kolem 6. vecer jsme dorazili do kempu (taboriste) ve vysce 3.500m, ktery se nam stal ”domovem” na dalsi dva dny. Spali jsme tam ve stanech, vodu pili z nedaleke studanky a jidlo nam varili nasi pruvodci – v jedne ze dvou chat, kde prespavali. Kolem taboriste rostla kosodrevina, letali orly (jeden nas tam okradl o chleba 🙂 a byl odtamtud krasny vyhled na roviny Ugandy. Jen v noci byla celkem zima, prece jenom jsme byli trosku vys, ale ja mel dva spacaky (oba sice tenky), tak jsem byl v pohode.

Dalsi den jsme, jiz bez batohu, vyrazili na vrchol. Cestou jsme sli docela pomalu a delali dost prestavek – to jak se na nas projevovala vysoka nadmorska vyska (hure se dychalo a nektere z nas i bolela trocha hlava). Ale vsichni spolecne jsme vystoupali kolem poledne na Wagagai Summit, nejvyssi vrchol pohori Mt. Elgonu, ktery meri 4.321m…Udelali vrcholove foto a v zavetri za kamenem (celkem tam foukalo, ale slunko hralo) si jako spravni Cesi dali vrcholovy doutnik a dousek slivovice :). Ja si trosku vic a po ceste zpet dolu toho celkem litoval…Po navratu se na nas projevila unava z narocneho vystupu (hlavne z predchoziho dne) a vsichni jsme odpadli a probrali se az na veceri.

Vyprava mela pokracovat 38 kilometrovym usekem k jeskyni (jmeno jsem zapomnel), ale ne vsichni se na to citili, a tak jsme i dalsi den zustali v tabore a z nej nekteri (Tom, Brezka a ja) vyrazili na ”vylet” kraterem az na jeho uplny konec, kde u hranic z Kenou byly horke prameny – takova mensi studanka s teplou (celkem dost) vodou a zelenyma zabincema :). Ale bylo tam moc hezky, krasny vodopady a skaly skoro jako z Grand Canyonu…Po navratu jsme se sbalili a sestoupali do nizsiho kempu, odkud dalsi den rano do Budadiri, z tama do Mbale a zpet do Kampaly…Musim rict, ze Mt. Elgon predcil vsechna ma ocekavani a i diky krasnemu pocasi to tam byly paradni 4 dny…

Lake Bunyonyi

Za dva dny po navratu z Mt. Elgonu jsme jeli pro zmenu na jiho-zapad Ugandy, na par dni k jezeru Lake Bunyonyi, nedaleko hranic s Rwandou. Je to celkem velke jezero (mimochodem s hloubkou v nekterych mistech az 900m druhe nejhlubsi v Africe), ktere lezi ve vysce kolem 2.000 metru, je obklopeno terasovitymi kopci, takze krajina je tam moc pekna a velmi podobna Rwande ci Burundi. Cesta byla tentokrat mnohem prijemnejsi, nebot jsme jeli (opet bez Evy) s Gracem charitnim autem. Po ceste tam jsme se zastavili na rovniku, udelali si tam par fotek a hlane shledli zajimavy prirodni ukaz – o kterem nam nikomu ve skole nerikali. A to, ze je rozdilny vir (kdyz se vypousti voda z nadoby napr., nebo vana a pod.) na jizni polokouli a na severni – jeho smer. Za to presne na rovniku se zadny vir netvori a voda tece otvorem primo dolu.

Na Bunyonyi jsme na Itanbira Island, jednom z ostrovu, kterych je tam mimochodem 29, sehnali pekne ubytovani, ktere tam provozuji American se Slovenkou a stravili tampoklidne tri dny relaxaci – hodne jsme cetil, kluci hrali sachy, pres den jsme se koupali (na rozdil od Victoria Lake tam neni bilharzie) a take se byli projet na kanojich (vydlabanych z kmene stromu), projit po ostrove (podarilo se nam vyfotit jeraba – crane, ugandskeho narodniho ptaka)…a celkove si moc dobre odpocinuli po horach.

pošli na vybrali.sme.sk

Kategorie: Nezařazené | 7. 6. 2007 v 08.06 | uganda

23 komentářů

Omlouvám se všem a hlavne bratrovi, ze zde jeste nejsou fotky, ale mam k dispozici jen stary PC, ze ktereho to vlozit nelze, ale teste se! ja uz cestovatelske fotky videla a vazne nadhera! predpokladam, ze tak do dvou dnu se zde objevi…
bracho, tento list je vazne pekne napsany, ten vystup musel byt makacka! uplne mi to pripomnelo první zasadni prevyseni v Rumunsku, nejdriv nekonecny postupny stoupani od vesnice a pak primo vzhuru lesem v mlze-to jsme ani nemeli tuseni, za jak dlouho nas uz ceka neco jinyho! ale pak to stalo za to…kouzlo s virem na rovniku nas taky nenaucili! to jsou veci…tak se mej pekne, opatruj se a conevidet jsi zpet 🙂

Sice nam o tech virech ve skole nerikali ale kdo kouka na Simsnovi tak to vedel a celou dobu premyslel jak to na rovniku vyzkousi, ze se ty viry toci na opacnou strany. Ale Aficti zevlaci zase prekvapili a byli na nas pripraveni :-)) Ale ze na rovniku neni vir zadnej, to ani v Simsnech nebylo haha 🙂

Tome, no ty musis mit vzdy neco extra 🙂

4 Brezka | 8. 6. 2007 v 20.08
Bela bulungi!! Zdravím afričany, chytla jsem tamní zevlácký tempo, tak se ozývám na tyto stránky po několika apelech Verči až teď…pátek večer, vracela jsem se ještě do práce a tak jsem po delší době zabrousila na “Listy”…Ještě že to tak podrobně sepisuješ Mravo, alespoň nebudu nic moc muset vymýšlet k popiskům do alba s fotkama:). Sice od našeho návratu z Ugandy neutekl ani měsíc, ale mě to připadá jako bych tam byla před půl rokem:(.Fotky už mám docela protřízený, ještě vyvolat a už připravuju spoustu přednášek pro veřejnost!!!:)Tak se měj, pozdravuj holky a opatrujte se a žádný MALAJE!!!

Ahoj Matouši, přečetla jsem si Tvůj už 12. dopis a prohlídla fotky a úplně jsem si to vychutnal, jakobych tam byla. Takže moc díky za Tvoji vytrvalost. Chraň se proti všem nemocem. Ahoj Mamka

Ahoj brácha, fotky nádherný, fakt závidím. Je super, že tak cestuješ. Já jsem už naštěstí po státnicích, takže už běhám po světě s titulem,no a za týden už zase začnudělat v café…a pak se snad taky někam vypravím,ale nejdřív na to musím vydělat. Tak se opatruj a piš…je to fajn. měj se hezky. ahoj Jana

7 třída 3.A | 18. 6. 2007 v 11.27
Ahoj Matouši, sedíme v počítačové učebně a čteme si Tvoje dopisy a prohlížíme fotky. Oboje nás moc zaujalo. Pozdravujeme Tebe a Tvoje žáky a žákyně. Ať Tě nezlobí. Jsme moc rádi, že nám píšeš a posíláš fotky. Příští týden odevzdáváme učebnice. Už se těšíme. A jsme rádi, že už končí školní rok. Přejeme Ti pěkný zbytek pobytu a moc Tě pozdravujem. Ahoj Mamka a 3.A

Thanks

[…]That’s so cool! I don’t suppose I’ve read anything along these lines before. So sweet to obtain someone with a few primary thoughts on this subject. Really thank you for launching this up. This website is something which is needed in the web, s…

Many thanks

[…]You will want to take part within the competition for among the best blogs on the web. I most certainly will suggest this site![…]

Online Article…

[…]The information mentioned in the article are some of the best available […]…

Appreciate it

[…]You really need to take part within the contest for among the best blogs online. I’m going to suggest this website![…]

12 Homeaway | 29. 6. 2015 v 20.28
Check this out

[…] that is the end of this article. Here you’ll find some sites that we think you’ll appreciate, just click the links over[…]…

Read was interesting, stay in touch…

[…]please visit the sites we follow, including this one, as it represents our picks from the web[…]…

Superb website

[…]always a big fan of linking to bloggers that I love but don’t get a lot of link love from[…]…

Many thanks

[…]I am usually to blogging and I really appreciate your content. The article really peaks my interest. I am going to bookmark your site and keep checking for new information.[…]

Bless you

[…]This website is really a walk-through for all the info you sought about this and didn’t know who to ask. Glimpse here, and you’ll certainly discover it.[…]

Websites worth visiting

[…]here are some links to sites that we link to because we think they are worth visiting[…]…

Bless you

[…]After study a few of the blog articles on your own website now, and I really like your method of blogging. I bookmarked it to my bookmark website list and is checking back soon. Satisfy check out my site too and leave me know what you would imagin…

You should check this out

[…] Wonderful story, reckoned we could combine a few unrelated data, nevertheless really worth taking a look, whoa did one learn about Mid East has got more problerms as well […]…

Many thanks

[…]Nice post. I learn something more challenging on different blogs everyday. It will usually be stimulating read through content from other writers and training a little something from their shop. I’d like to use some with the content on my blog whe…

Thank you

[…]Spot on with this writeup, I truly think this website demands a lot more attention. I’ll probably be again to read much more, thanks for that info.[…]

Many thanks

[…]Awesome post friend… billion thanks :)[…]

…[Trackback]

[…]Best Bosnian Rock Music Band – AXA (later INGRAY)[…]

Přidat komentář

Půlroční pobyt jako dobrovolník v Ugandě