BLOG: Medvídek na cestách

Indie – Nepál 2003: Z Himalájí do Kathmandu

nepal

(18. den; 07.03.2003, čtvrtek) Nastal opravdu poslední den v Himalájích. Hned ráno bychom měli odletět z Lukly do Kathmandu, hlavního města Nepálského království.

>> PROHLÉDNĚTE SI SOUVISEJÍCÍ FOTOGALERII Z 18. DNE <<

V půl sedmé ráno nas probouzí dva psi peroucí se před naší lodgí. Vstáváme opět do zimy, která nám už pěkně leze krkem. Co na tom, že do Himalájí příchází jaro, my jsme přeci jeli z promrzlé Evropy do teplé Asie :)

Konečné ustoupily ranní mraky a naše letadlo
z Kathmandu pro nás mohlo přiletět.

V 7:15 musíme být na letišti k odbavení osbních věcí. Letiště je dvě minuty cesty přímo před naším hotýlkem a tak není důvod spěchat. Společně s ostatními z Himalayan Lodge se scházíme u snídaně, dáváme si s Jirkou čaj a jdeme předat batohy k odbavení. Po předání batohů se v klidu vracíme zpět do hotelu a čekáme na samotný odlet. Nad Luklou se rozprostírá hustá mlha, přes kterou není vidět dál než 30 metrů a nezbývá nám než čekat až mraky ustoupí a letadlo z Kathmandu bude moci přistát. Zmrzlí čekáme a čekáme.

Snad kolem půl deváte mraky putují vzhůru a z kontrolní věže se ozve zvukový signál oznamující vhodné podmínky a že z Kathmandu odlétá první letadlo. Cestující se pomalu přemisťují k osobní bezpečnostní prohlídce, zatímco my s Jirkou čekáme nad kratičkou přistávací drahou na přílety prvních letadel. Když jsme se dost vynadívali, přesunuli jsme se i my k odbavení.

Zběžná kontrola je za námi a před budovou přistávají další a další malá letadélka, která obratem nabírají nové cestující a vrací se s nimi zpět do Kathmandu. Naše letadlo přistává asi čtvrté v pořadí a já se s úměvem hrnu ke dveřím letiště. Nastupujeme na palubu a během chvíle už se vznášíme nad obřími velikány a my nalepení na okénku lsedujeme tu nádheru pod námi. Turbulence s námi trochu hází a na letadle pro cca 20 pasažérů je znát každý poryv větru. Nic nás nerozhází a za půl hodinky už jsme pod teplým sluncem v Kathmandu.

Za 120 NRs (cca 50Kč) bereme taxi (usmlouváno z 200NRs) a přesunujeme se do centra, kde nám taxikář doporučil ubytování podle naší cenové podmínky – tedy pokoj pro dva do 150 NRs. Bereme Thamel Guesthouse s pokojem pro dva za 120 NRs a teplou sprchou (!) na chodbě.

“Luxusní” interiér taxi, které nás odvezlo z letiště do centra Kathmandů.

V rychlosti měním peníze, abych mohli zaplatit taxi a jdeme se ubytovat. Okamžitě běžím do sprchy a jsem v sedmém nebi. Po chvíli mě střídá Jirka, převlékáme se a jdeme zakoupit jízdenky na zítřejší cestu do Janakpuru. Při odchodu z hotelu jsem si všiml, že nabízí praní prádla a tak se vracíme pro několik věcí, které necháváme vyprat. Budou připraveny druhý den. Cena za praní je v podstatě směšná. Tričko za 10 NRs, kalhoty za 15-20 NRs (tedy cca 4-10Kč).

Hned za rohem hotelu stopuju motorikšu a za 100 NRs nás odvží na autobusové nádraží a zpět. V nepálu nejsou prakticky žádná vlakové vlakové spoje a doprava je tedy možná jedině autobusem.

Když jdeme koupit jízdenky, nevíme vůbec kam. Na nádraží je spousta okýnek s prodavači, ale ani jeden nápis v latince. Všude jen nepálské klikiháky. U jedné přepážky se ptáme a k našemu překvapení prodejce za pultem volá opodál stojícího dohazovače (!), se kterým smlouváme cenu na 220 NRs (původně 246 NRs) a lístky do Janakpuru jsou naše. Odjezd 8.3.2003 v 19:00 nočním busem. Snad to přežijeme. “Kvalita” nepálských silnic i autobusů je velmi proslulá.

Lístky máme v kapsách a teď hurá na internet. Chceme vypálit na CD zálohy digitálních fotek. Cestou jsme koupili nějaké dobroty, na které v Himalájích díky vysokým cenám nebylo ani pomyšlení, mlsáme a užíváme internetu. Jirka vypálil 4 CD za celkem 250 NRs (2 média v ceně).

Po internetu je čas na nákupy. Pro Terku kupuju ručně vyšívaný polštářek za 300 NRs (tj. cca 140 Kč, původně 350 NRs). Procházíme uličky, kupujeme meditační korálky, kde jsme se nedali a usmlouvali cenu za 10 kusů z původních 1100 NRs na 200 NRs. Napadlo mě překvapit Terku doma v čechách a tak jsem se zastavil v jedné internetové kavárně, kde mají i telefonní služby a zavolal jsem ji. Měli byste slyšet jak byla překvapená :)

Nočníma uličkama se vracíme do hotelu, kupujeme sandwich který do sebe ládujeme za poslechu živé kapely hrající někde na střeše přilehlého hotelu a užíváme si návrat do civilizace.

S úderem půl desáte už jsme na pokojích, zalezlí v pelechu píšeme deníky a jdeme spát. Byl to rušný den.

pošli na vybrali.sme.sk

Kategorie: Indie Nepál 2003 | 19. 2. 2006 v 13.24 | medvidek

Přidat komentář

Zážitky z cest po Indii, Nepálu a jiných místech světa.